Grafisk trykk er en samlebetegnelse for alle teknikker hvor man bruker en flate til å overføre et kunstverk til papir eller andre overflater. Med nesten alle grafiske trykketeknikker har man en trykkplate hvor man lager motivet, før man påfører trykkfarge og overfører motivet til en annen overflate som blir det ferdige kunstverket.
Slik velger du trykketeknikk
Det kan være utfordrende å bestemme seg for hvilken trykketeknikk man skal prøve første gang man trykker. Vi anbefaler å prøve noe hvor du ikke trenger fryktelig mye utstyr eller erfaring.
Til en nybegynner vil vi anbefale at du prøver for eksempel linoleumstrykk, silketrykk med sjablong eller monotrykk.
Høytrykk
Høytrykk er en samlebetegnelse på trykketeknikker hvor man skjærer vekk områdene man ikke ønsker trykkfarge, slik at trykkfargen valses på trykkplatens høyeste punkt som står igjen.
Man trenger vanligvis ikke trykkpresse når man lager høytrykk. Her holder det som regel å bruke håndtrykk, håndpresse (baren) eller legge noe tungt over.
Om du ønsker å bruke trykkpresse må den være tilpasset høytrykk slik at man får plass til trykkplaten mellom valsene på pressen.
Til høytrykk bruker man ofte en vannbasert trykkfarge, for eksempel Marabu Lino. Det er viktig å bruke en trykkfarge som ikke tørker så fort at den tørker på valsen før man rekker å lage avtrykk. Vannbaserte trykkfarger kan også enkelt vaskes bort fra valse, trykkplaten og annet utstyr etter bruk.
Forskjellige typer høytrykk
Det finnes flere forskjellige typer høytrykk, utfra hvilken trykkplate du velger å skjære ut motivet ditt i.
- Linoleumstrykk
Mønsteret blir skjært ut på en linoleumsplate med linokniver, deretter ruller man på farge med en valse og presser et ark mot trykket. - Potettrykk
En hvor man skjærer en enkel form i en potet, dypper poteten i maling og trykker den på et ark. Gøy for både store og små! - Tresnitt
Mønsteret blir skjært ut på en tykkplate av tre med skarpe, solide tresnittjern. - Xylografi (trestikk)
er i prinsippet det samme som tresnitt, men man bruker en trykkplate som er laget av endeved fra harde tresorter slik at trykket blir mer detaljert.
Monotrykk
Monotrykk er en av de enkleste formene for trykking og teknikken går ut på at man lager et motiv rett på trykkplaten med å forsiktig skrape vekk litt maling, presse på et stempel, legge over en sjablong, blader, blomster eller andre ting. Deretter legger du over et ark som du presser mot motivet ditt for å ta et trykk. Teknikken gir kun ett avtrykk og kun én original.
Silketrykk
Silketrykk er en trykketeknikk hvor man bruker stensiler til å lage mønster på en overflate ved å presse farge gjennom silke som er oppspent på en ramme.
Silkestoffet har små hull i seg, som gjør at fargen som blir presset gjennom gir et jevnt og flott avtrykk.
Man kan lage silketrykk med tre forskjellige måter:
- Papirstensil
- Maskeringsteknikk (Drawing fluid og Screen Filler)
- Fotoemulsjon
Du kan lese mer om silketrykk og de forskjellige silketrykks-metodene her.
Dyptrykk
Ved dyptrykk er det fordypningene i platen som avgir farge i trykkeprosessen og skaper det ferdige motivet. Dette er en mer avansert trykkemetode og
man må bruke en trykkpresse for å overføre kunstverket til papir.
De mest brukte trykkteknikkene i dyptrykk er:
- Kobberstikk
- Koldnålstrykk
- Mezzotint
- Etsning
- Aquatint
- Metalltrykk
- Foto- og digitalbasert dyptrykk.
Motivet preges ned i trykkplaten mekanisk med et spisst redskap for eksempel koldnål eller rissenål. Det kan også etses ned i trykkplaten med syre.
Trykkplaten er ofte av metall, kobber, sink, plast eller stein. Trykkfargen smøres ned i platen så den blir liggende nede i platens fordypninger, mens platens høyeste parti blir tørket ren for trykkfarge.
Trykkfargen som brukes må tørke sakte, så oljebasert farge har tidligere vært mye brukt. Nå finnes det også vannbaserte trykkfarger som gjør både arbeidet og rengjøringen mye lettere.
Trykkpresser
For å overføre trykkfargen til papir trenger man en trykkpresse beregnet til dyptrykk. Disse har stålvalser som skaper stort nok trykk til at fargen presses ut av fordypningen og over på papiret. Her trenger man et sterkt papir som tåler å bli utsatt for presset i trykkpressen og samtidig har evnen til å suge til seg trykkfargen raskt og jevnt.
Publisert av